Friday 30 September 2011

PENTAKSIRAN + PENILAIAN + PENGUJIAN

BMM 3103
Pentaksiran + Penilaian kata tugas adalah proses.
Pengujian kata proses adalah alat
Tujuan Ujian
~ sebagai alat mencari punca kelemahan murid dalam menguasai pelajaran
~ Bagi mendapatkan maklum balas
~ Penilaian
`pembelajaran lampau
~ pensijilan
~membuat ramalan
~membuat klasifikasi
~Pemilihan ke asrama penuh
~penyelidikan

Kepentingan Ujian.
~mengesahkan pencapaian murid
~laporan kemajuan untuk kegunaan pelajar,ibu bapa dan guru
~rekod dan laporan untuk kegunaan kaunselor dan ahli psikologi
~Bimbingan konsep dan kemahiran.
~ pengumpulan mengikut kebolehan

Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
Jadual yang mengandungi item soalan yang lengkap.
Domain Bloom
1.       Kognitif (pemikiran)
Aras : Pengetahuan
                Kefahaman
                Aplikasi
                Analisis
                Sintesis
                Penilaian
2.       Psikomotor ( Pergerakan)
Aras : Pengamatan
                Set
                Gerak balas terbimbing
                Mekanisme
                Gerak balas yang nyata
                Kompleks
                Penyusunan
                Keaslian

3.       Afektif ( sifat)
Aras : Penerimaan (perhatian)
                Bertindak balas
                Mental
                Organisasi
                Perwatakan
                Nilai atau kompleks nilai
Domain Krathwolth
1.       Afektif
Aras (sda di atas )

Kepentingan JSU
1.       Supaya segala soalan tidak tersasar
2.       Klasifikasi soalan
3.       Mempunyai kesahan – pemberatan soalan
4.       Guru boleh membuat pengredan
5.       Taburan soalan seimbang mengikut aras
6.       Boleh bina soalan dan ditadbirkan
Langkah2 Pembinaan Ujian
1.       Tentukan tajuk yang dikehendaki
2.       Tentukan  aras soalan yang dibina
3.       Tentukan aras kesukaran soalan
4.       Tentukan masa yang diperuntukan
5.       Tentukan bilangan pelajar yang nak diuji
6.       Tentukan jenis ujian – objektif / subjektif / stuktur / esei
Jenis soalan
1.       Objektif
-          Aneka pilihan A,B,C,D
-          Suaikan / padanan
-          Isi tempat kosong
-          Jawapan pendek
-          Kloz
2.       Subjektif
                - stuktur
                - esei
Perbezaan Jenis Ujian Formatif dan Sumatif
Formatif  ( Ujian Rujukan Kriteria)
                – Tidak formal / formal
-          Untuk mengesan kemahiran semasa p&p
-          Kesan kelemahan dan buat tindakan segera
-          Adakan dalam kelas atau luar kelas
Sumatif  (Ujian Rujukan Norma)
                – Formal
-          Ujian dibuat setelah beberapa unit/topik/kemahiran diajar
-          Cth,ujian pertengahan tahun,PPT,UPSR,PMR,SPM
-          Dibuat pengredan dan pensijilan
-          Penempatan ke asrama
Ujian Kefasihan
~ aspek tatabahasa
~ Kelancaran
~ intonasi
~jeda
~ sebutan baku
~ Nada
Ujian Bakat
Potensi untuk menguasai bahasa ke2 atau bahasa lain
Ujian Pencapaian
-ujian yang merangkumi keseluruhan topik dan penempatan murid ke alairan tertentu.
Kaedah Penilaian Bahasa
+portfolio
+pemerhatian
+soaljawab
+kontrak pembelajaran
+melalui projek
+kertas kerja

Portfolio
Kaedah yang diguna oleh guru untuk mengumpul bukti atau bahan bagi merekod pencapaian dalam jangka masa tertentu.
Berbentuk dokumentasi berstuktur
Jenis Portfolio
1.       Portfolio kerja harian – hasil kerja harian yang diberi oleh guru
2.       Portfolio hasilan terbaik – Pilih hasil kerja harian yang terbaik
3.       Portfolio dokumentasi – bahan bukti pembelajaran yang dikumpul merangkumi isi pelajaran dan keseluruhan kandungan.

No comments:

Post a Comment